San Franciscot egy szinte hihetetlen esemény miatt tudtuk főnökömmel meglátogatni: egy apró, de frappáns munkám miatt a Google meghívott az első Waze konferenciára. Mi éltünk a lehetőséggel és meglátogattuk a kihagyhatatlan San Franciscot is (a Google az elővárosában található), ahol közlekedési értelemben teljesen váratlan meglepetések sorozatában volt részünk:
- Még az elővárosi vonat ablakából kiszúrtam egy troli garázst. Egyáltalán gőzöm sem volt arról, hogy az Egyesült Államokban lenne még bárhol troliüzem…
- A főutcának számító Market streeten vártuk a villamost, amikor az érkező troli, melynek létezéséről fél órája tudok, nagyon ismerős hangot adott ki magából: hát a cseh Škoda szállította ide is a járműveket, a szegediek jól ismerik őket, itt meg nyilván amerikai köntöst kaptak.
- Abból, hogy itt Škoda trolik járnak, egyből kapcsoltam, hogy egyes részeit érdemes lenne jobban megnézni és igazam lett: ugyanúgy a magyar Rába szállította a járműhöz a futóművet! Ott virított a tárcsán a Rába logó, konzervatív főnököm teljesen kikelt magából a nemzeti örömmámorában 🙂
- A város rendelkezik villamosüzemmel, ez világos, de ami mindenki agyában bevillan San Franciscoról, az nem villamos! Az sikló. Helyi nevén cable car, azaz kábelvasút, azaz sikló. Na persze, az én képemen sem villamos van a klasszikus értelemben, hiszen érdekes dolgok történtek itt: a hagyományos villamosüzem itt is fel lett számolva, de a ’80-as évek második felében egy rendezvény miatt a belvárosi egykori szakaszon korabeli kocsikkal szerveztek egy nosztalgiaüzemet, aminek olyan nagy sikere volt, hogy a ’90-es évekre állandó üzem lett belőle, a kétezres években pedig elkezdték bővíteni a hálózatot és a világ más tájairól is szereztek nosztalgiakocsikat, így közlekedik a városban például egy milánói kocsi is.
- Ami meg a képen látható, az valójában a Stadtbahn rendszer járműve, ami ettől még villamos, ami a belvárosban alagútban közlekedik és magasperon mellett áll meg, a külvárosban pedig az utcán közlekedik és lenyíló lépcsőkkel biztosítja a fel- és leszállást. Az utcai akadálymentességet a kép jobb közép táján látható rámpa biztosítja, egyetlen egy ajtónál a jármű nem nyitja le a lépcsőit, így ott akadálymentes beszállás valósítható meg.